Sedan i somras är rektorn skyldig att snabbt utreda en elevs problematiska frånvaro – oavsett om den är giltig eller ogiltig. Nedan är en checklista över varningssignaler och i artikeln finns förslag på vad du kan göra åt dem.
Dessa faktorer kan hänga ihop med att elever utvecklar hög frånvaro:
- Ströfrånvaro och/eller frånvaro med ett tydligt mönster, till exempel på morgnar, eftermiddagar, måndagar, lektionen i idrott och hälsa.
- Sjukskrivningar, oftare och längre än vanligt och/eller om sjukdomsbilden är diffus.
- Huvudvärk, illamående eller magont före och under skoldagen.
- Eleven har vårt att komma i väg till skolan på morgonen, kommer för sent eller vill gå hem under dagen.
- Föräldrar som känner till frånvaron och som hjälper till att sjukanmäla.
- Sjukdom eller dödsfall i familjen.
- Omvälvande händelser i familjen, som skilsmässa eller ett nytt syskon.
- Missbruk eller mental ohälsa hos närstående.
- Inkonsekvens och otydliga regler hemma.
- En ovanligt nära relation till en eller båda föräldrarna.
- En bakgrund med många skolbyten.
- Ovilja till studiebesök och klassresor.
- Negativ självbild och/eller en negativ bild av andra.
- Dåliga relationer till en eller flera lärare men även brist på goda relationer till lärare eller annan personal.
- Svårt med kamratrelationer och/eller svårt att umgås i grupp.
- Stor upptagenhet med ett specifikt intresse, till exempel datorspel.
- Nedstämdhet och tystlåtenhet.
- Dålig hygien.
- Svårt med förändringar och övergångar.
- Svårt att hitta egna lösningar på problem.
- Fastnar vid vissa skoluppgifter, har svårt att ta sig vidare.
- Långsam läs- och skrivutveckling.
- Obalans mellan elevens förmåga och de krav som ställs.